HAKKIMDA

Merhaba, Bizim çocukluğumuzda, yani televizyon ve bilgisayarın olmadığı yıllarda, akşam yemekten sonra sofra toplanır, babalar gazeteye göz atarken devasa büyüklükteki ahşap radyolardan ajans dinlerdi. Büyük ablalar fotoroman, ağabeyler Teksas ile zaman geçirirdi. Anneler bir yandan kızlarının çeyizlerine dantel örerken, bir yandan da dizlerine yatmış ufaklığa masal anlatırdı hafiften. O ufaklıklar masal eşliğinde hayallere dalar, çölleri, denizleri geçer, Kaf Dağına ulaşır, oradan uykunun kollarına kanat açardı. Aslında gözleri ellerindeki kitaplarda olsa da, o abla ve ağabeylerin de kulakları kim bilir kaçıncı kez kendilerinin de bir zamanlar severek dinlediği anne masallarında olurdu. Burada çocukluğumun tatlı hatıraları arasında, hayal dünyamı genişleten o anne masallarıyla birlikte, benim kendi çocuklarıma anlattığım kendi masallarımı ve diğer bilinen çocuk masallarını paylaşmak istedim. Sizler de dizinize yatan kardeşinize, çocuğunuza ve hatta kendinize anlatasınız, masal dünyasının uçsuz bucaksız macerasına katılasınız diye

5 Mayıs 2014 Pazartesi

KİTAP OKURLUĞUM

Önümde çoktan okunması gerekirken kütüphanenin yersizlikten çift sıra dizilmiş ahalisi arasında, zannımca ebat olarak da küçük olduğundan araya kaymış, göze çarpmadığı için ancak dipli köşeli bir temizlik esnasında öykü kitabına bakıyorum. Sayfaları biraz nem aldığından olsa gerek biraz sararmış, hafif genzi gıdıklayan bir rutubet kokusu da çeşni olmuş. Öyle albenili bir kapağı da yok hani. Gerçi kitapları kapaklarının ihtişamına göre seçen tiplerden de değilim ya nasılsa gözümden kaçmış işte.
İyi okur olduğumu iddia ederim hep. Çok okurum, hızlı okurum. Kitabın günlerce elimde süründüğü çok enderdir. Okurken kitabın içinde sürüklenir, yazar beni hangi kalıba sokmak isterse o kalıplara girer çıkarım bir süre. Tasvirleri tekrar tekrar okuyarak sanki oradaymışım gibi mevsimi, mekanı, manzarayı film şeridi gibi gözümden geçirir, bir de üstüne hayıflanırım. Şu yazarlar ne kadar detaycı, ne kadar ince görüşlü oluyorlar. Ben çevreme bakıyorum, bütün bunları görmüyorum diye bir sızı düşer yüreğime. Belki benim de başımdan bir hikaye, bir roman konusu olacak olaylar geçmiştir, ama bunları birine anlatırken bile zamanı, mekanı, yüzleri, sözleri birbirine karıştırdığım olmuştur.Bu hafıza ile ilgili bir şey olsa gerek. Ancak hayal gücüme laf söyletmem. Dedim ya tasvirleri betimlemeleri öyle sindiririm ki içime, sanki o dünyada yaşıyor gibi olurum bir süre. Bu arada deprem olsa oralı olmam, seslenilse duymam. Kitabı kapattıktan sonra gerçek dünyamın basitliğine alışmam da biraz zaman alır. Bazen ünlü romanları sahneye aktarırlar ya hani.Neticede senarist veya yönetmen o kitabı okurken ne kadar hayal etmişse, sahneye o kadarı aktarılır.
Ben hep hüsrana uğramışımdır okuduğum kitapların filmlerini izlerken. İşte hiçbir yönetmen okuma esnasında görebildiklerimi göremiyor, hissettiklerimi hissettiremiyor, beni kitapla alakası olmayan sahte bir sahnenin içinde oyalayıp duruyor. Misal “Vadim O Kadar Yeşildi Ki” romanının filminde o dağları, madeni, kasabayı benim gözümde aksettirmiş olsalardı, seyreden herkes belki o sırada kasabanın rutubetli havasına sinmiş kömür kokusunu bile duyumsayabilecekti.
Dedim ya hayal gücüm geniş ancak hafızam buna eşlik etmekten aciz. Bir çırpıda okuduğum kitabın ana fikri hariç bir çok detayı bir süre sonra siliniveriyor. Bu benim için çok can sıkıcı ve acı verici. Tekrar tekrar okumalarım bu yüzden. Rahmetli babamın dediğine göre kemikten mamül bu kutu içindeki zavallı beynimiz bir şeyleri unutacak ki, yeni şeylere yer açılsın. Dehşet verici bir şey. Eğer unutmazsak sürekli üst üste koyduğumuz hatıralar, bilgiler vesaire vesaireler beyni patlatabilir mi diye düşünmedim değil.
Her zaman sözlerini, şairlerin mısraları, filozofların deyişleriyle, yazarların cinaslarıyla süsleyen insanlara imrenmişimdir. İmrenmekten öte galiba biraz da kıskandım. Tamam  işte bu kitapta da var bunun örneği. Kitabı benden önce okuyan birisi orasını burasını çizmiş, notlar almış. Şu ok işaretine göre yazar burada Arthur Miller’e, şu diğer öyküdeki şu sözde Sezai Karakoç’a gönderme yapmış, şu başka öyküde Mesneviye öykünmüş falan. Ben daha bu çok önemli yazarın çok kıymetli kitabını bu yaşa kadar fark edip okumamış olmanın ezikliğinden kurtulamamışken, kitabın benden önceki o çokbilmiş okuyucusunun lüzumsuz(!) karalamalarına maruz kalmak çok onur kırıcıydı.  

Ekranlı araçlar çıkalı kitap okuyuculuğu azaldı. Bu dönem öncesi doğanlar kitapların tadına varabiliyor hala ama yeni nesile kitap okumanın hazzını aşılamak, onları da bu zevkten mahrum bırakmamak gerekiyor. Hiçbir pc, tablet vs kitap gibi kokmuyor çünkü… 

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder